
Generasjon av framtidige pensjonister er kastet under bussen
Iveren etter å skape fleksibilitet og valgfrihet for pensjonsreformens første årskull ble ikke fulgt opp med tilstrekkelig individuell informasjon om valgenes konsekvenser.
Iveren etter å skape fleksibilitet og valgfrihet for pensjonsreformens første årskull ble ikke fulgt opp med tilstrekkelig individuell informasjon om valgenes konsekvenser.
Pensjonsreglene er kjønnsnøytrale, men det er klare forskjeller mellom kjønnene som innebærer at kvinner får en annen pensjon enn menn og bør ta andre valg.
Personer med særaldersgrense må nå foreta et valg mellom tre ulike pensjonsordninger og pensjonskassene klarer ikke å oppfylle sin plikt til rådgivning
Overraskende mange ektepar kan øke pensjonsbeholdningen ved å overføre omsorgsgrunnlag. Informasjonen på Nav sin pensjonsportal er mest av alt villedende.
Parameterne for beskatning videreføres i all hovedsak og det innebærer at forsert pensjonsuttak også i 2025 vil være ulønnsomt for de fleste.
Tatt i betraktning at 1963-årskullet kan ta ut slik pensjon fra begynnelsen av neste år er dette lovlig seint. For uføre med behov for å velge er det ulovlig seint.
Pensjonsreformen har skapt et mangfold av valgmuligheter, men har ikke prioritert å gi informasjon og kunnskap slik at framtidige pensjonister foretar gode valg.
Minstepensjon ble erstattet av minste pensjonsnivå, men fella omfatter flere enn noen gang. Enslige født i 1963 må ha 600.000 i inntekt i 40 år for å unngå den nye fella.
Noen utfører pensjonsrådgivning basert på et mål om at total pensjon skal utgjøre 66% av lønn. En slik type rådgivning kan medføre en uopprettelig dårlig pensjonsøkonomi.
Arbeidstakere med tilknytning til AFP-bedrifter kan risikere å miste hele denne pensjonen, men det betyr også at personer med veldig få år i AFP-bedrifter kan få full uttelling.
Iveren etter å skape fleksibilitet og valgfrihet for pensjonsreformens første årskull ble ikke fulgt opp med tilstrekkelig individuell informasjon om valgenes konsekvenser.
Pensjonsreglene er kjønnsnøytrale, men det er klare forskjeller mellom kjønnene som innebærer at kvinner får en annen pensjon enn menn og bør ta andre valg.
Personer med særaldersgrense må nå foreta et valg mellom tre ulike pensjonsordninger og pensjonskassene klarer ikke å oppfylle sin plikt til rådgivning
Overraskende mange ektepar kan øke pensjonsbeholdningen ved å overføre omsorgsgrunnlag. Informasjonen på Nav sin pensjonsportal er mest av alt villedende.
Parameterne for beskatning videreføres i all hovedsak og det innebærer at forsert pensjonsuttak også i 2025 vil være ulønnsomt for de fleste.
Tatt i betraktning at 1963-årskullet kan ta ut slik pensjon fra begynnelsen av neste år er dette lovlig seint. For uføre med behov for å velge er det ulovlig seint.
Pensjonsreformen har skapt et mangfold av valgmuligheter, men har ikke prioritert å gi informasjon og kunnskap slik at framtidige pensjonister foretar gode valg.
Minstepensjon ble erstattet av minste pensjonsnivå, men fella omfatter flere enn noen gang. Enslige født i 1963 må ha 600.000 i inntekt i 40 år for å unngå den nye fella.
Noen utfører pensjonsrådgivning basert på et mål om at total pensjon skal utgjøre 66% av lønn. En slik type rådgivning kan medføre en uopprettelig dårlig pensjonsøkonomi.
Arbeidstakere med tilknytning til AFP-bedrifter kan risikere å miste hele denne pensjonen, men det betyr også at personer med veldig få år i AFP-bedrifter kan få full uttelling.